vrijdag 19 juli 2024

Dagje naar Lünarsee

Vandaag neemt mijn vader een rustdag en gaan Ron en ik samen op stap. We besluiten naar Lünarsee te gaan, met een berg gondel naar boven. Het zou vandaag prachtig weer worden, maar met vroege kansen op onweer, dus vertrekken we op tijd om een lange rit te maken naar de top.

Onderweg naar de top stoppen we tegen het einde van de rit bij een veldje om de bergen goed te kunnen zien en fotograferen. Hier vliegen ook verschillende vlinders, en zo staat Ron de bergen te fotograferen en ik de vlinders. Zo zagen we hier een Grote Erebia, Bos Erebia een Klaverblauwtje en een Bruin Dikkopje. Ook komt er een Bosparelmoervlinder op mijn hand zitten, en achteraf ook een Woudparelmoervlinder op mijn lens die ik even over het hoofd gezien had. Hij zat dus even kwem tussen mijn vingers, maar gelukkig vloog hij na een suf momentje naar een blad om daar even bij te komen. Pfff gelukkig, ik had het erg te doen met de vlinder!

Ron ondertussen staat met zijn mega zoom de bergen weer te bekijken, als hij ineens zegt "er lopen beesten daar helemaal in de sneeuw". Het blijken 3 Gems te zijn, hoe onwijs gaaf! Helaas waren ze voor mij te ver weg, maar toch weer een gave waarneming. Hij spot ze maar wel!

Dan rijden we verder naar boven, om vervolgens in de grote berg lift te stappen. Toffe ervaring, maar tevens was het ook even een schommelschip op bijna 2000 meter! Dat kwam omdat hij even een punt voorbij moest, en dus heel normaal was.

Dan komen we uit bij het meer en kijken we samen werkelijk onze ogen uit! Een prachtig plaatje en aan de andere kant een uitzicht over de toppen van de bergen. We besluiten al snel te starten met een wandel route langs bergen waar nog soms sneeuw in ligt, langs de meeste prachtige alpen velden af. Ook hier zie ik vlinders, maar een stuk minder door de felle wind.

Boven valt mijn oog als eerste op een Gletsjervlinder die weer voorbij geschoten komt. Lastige vlinder! Vliegt veel en gaat niet vaak zitten. Dan vallen mijn ogen op blauwtjes wat blijkt te gaan om het Gentiaan Blauwtje. Leuke waarneming zo hoog in de bergen! Ook zie ik nog een Kleine Vos, een Groentje en een parelmoervlinder vliegen, maar die laatste is echt te druk. En dat geld ook voor de vele witjes die langs de berg wanden vliegen. Ik besluit het vooral te houden bij landschap en bloemen.

En zo fotografeer ik van alles wat ik zie, en vooral ook wat apart is. Zo kom ik verschillende Alpenroosjes tegen, en ook orchideeën. Vooral dat laatste hou ik de hele vakantie al in de gaten, maar soms word je toch verrast! En zo zie ik vandaag een rood bloemetje op de alpen weide staan, en we hadden beide geen idee wat het was. Thuis waren we beide verrast en verbaast dat het om de Zwarte vanille-orchis ging! Dat hadden we werkelijk nooit verwacht, en dus een hele gave waarneming die ook nog eens zeldzaam is. Andere orchideeën die we vooral boven vonden waren vooral de Welriekende muggenorchis.

Na een aardige wandeling rond om het meer, besluiten we terug te lopen en wat te gaan drinken. Hierna was de planning om beneden nog wat vlinders te spotten maar daar kwam al snel verandering in. Het werd donker, en al snel kwamen de eerste druppels naar beneden. Onze cola hebben we nog binnen staand opgedronken, om vervolgens maar snel terug naar beneden te gaan. Zonde wel, maar we waren hier boven gelukkig al weer klaar. Een oh zo super mooie ervaring, en zeker de moeite waard om eens te doen als je hier bent!